jautāt administratoram
 
Skaņu režijas pamati

Skaņu režijas pamati

īss apraksts

Ievadkurss, kurā tiek apgūtas skaņau režijas un mūzikas producēšanas pamatiemaņas. Kurss sevī ietver attiecīgās nozares tēmas, kas nepieciešamas tālākai profesionālajai attīstībai.
Kurss paredzēts praktizējošiem mūziķiem kvalifikācijas celšanai, kā arī iesācējiem producēšanas un skaņau režijas nozarē.

pieejamība
daudzums:
36.00

Mācību programmas uzdevumi:


Palīdzēt studentiem apzināties savas profesionālās attīstības tālāko virzību un attīstību,
Radošo grupu veidošana studentu vidū,
Pamatprincipu apgūšana darbam skaņas ierakstu studijā, terminu un datoru progammatūras apgūšana,
Studentu personīgo portfolio (darba paraugi potenciālajiem darba devējiem) radīšana studijas apstākļos.

Kursa saturs:

1. nodarbība. Ievads:

- Izklāsts par kursa mērķiem un apmācības metodēm,
- Saruna ar katru studentu par viņa personīgajiem mērķiem, apgūstot programmu,
- Studijas ierakstu galvenie uzdevumi,
- Ar skaņu ierakstu studiju saistītās profesijas,
- Finanšu sadale skaņu ierakstu industrijā,
- Studiju tipi,
- Vairāku skaņas celiņu ierakstu pamatprincipi un rediģēšana.

2. nodarbība. Skaņas fizika:

- Skaņa, skaņas daba un tās avoti,
- Funkcijas jēdziens fizikā un matemātikā,
- Skaņas viļņu modelēšanas metodes,
- Skaņas viļņa septiņas pamatīpašības: frekvence, amplitūda, ātrums, garums, fāze, harmonija, līkne,
- Skaņas viļņu interferences un difrakcijas parādība,
- Cilvēka auss uzbūve,
- Psihoakustika un cilvēka skaņas uztveres īpatnības.

3. nodarbība. Telpas akustika:

- Rezonanse,
- Skaņas atstarošanās,
- Reverberācija,
- Akustikas galvenās problēmas: stāvošie viļņi, ķemmes filtrācija, SBIR efekts (Speaker Boundary Interference Response),
- Frekvenču diapazona jēdziens,
- Instrumenti darbam ar akustiku: pretestības absorbcija, membrānas absorbcija, Helmholca rezonātori, difūzija, reverberācija, nestandarta metodes, korekcijas sistēmas u.t.t.
- Darba vietas iekārtošana mājas studijā: darba galda izvietošana, skandu un mikrofona novietojums,
- Basa "lamatu", difuzoru un pretestības slāpētāju izgatavošana mājas apstākļos.

4. nodarbība. Digitālā skaņa:

- Signāla jēdziena izpratne,
- Analogais signāls, tā pārraides un uzglabāšanas veidi,
- Signāla digitalizēšana: diskretizācija, kvantēšana, PCM (Pulse-code modulation),
- Koteļņikova (Šenona) teorēma,
- Ciparu - analogie pārveidotāji,
- Kvantēšanas troksnis un tā novēršanas iespējas,
- Signāla nevēlamā trīcēšana un tās novēršanas iespējas,
- Tipveida shēmas studijas aprīkojuma saslēgšanai, izmantojot datortehniku,
- Skaņas kartes: uzbūve, galvenie parametri, veidi, kritēriji, pēc kādiem izvēlēties skaņas karti.

5. nodarbība. Digitālā skaņa (turpinājums):

- Līmeņa izmaiņas ciparu un analogajā skaņas signālā (pārsniegšana, apgriešana un signāla ierobežošana),
- "Headroom" jēdziens,
- Audio datu kodēšanas iespējas (formāti),
- Analogo un digitālo audio datu pārraides iespējas,
- Audio draiveru sistēmas,
- Darbs ar MIDI,
- Programmas darbam ar skaņu: audio redaktori, sekvenceri, spraudņi (plugins), virtuālie instrumenti, virtuālās studijas (host programmas), trekeri, papildus utilītprogrammas,
- Programatūras konfigurēšana darba sākšanai mājas studijā,
- Windows optimizācija darbam ar skaņu.

6. nodarbība. Skaņas ieraksts:

- Skaņas ieraksta jēdziens,
- Kvalitatīva ieraksta kritēriji,
- Lineārais ieraksts, ieraksts caur mikrofonu un tā atšķirības (savienotāji, pretestība u.t.t.),
- Mikrofonu veidi, uzbūve, īpašības.
- Derīgo frekvenču izcelšana dažādiem instrumentiem,
- Polaritātes formas,
- Dažādu skaņas avotu ieraksta tipveida metodes un mikrofonu novietojumi,
- Bungu ieraksts,
- Elektriskās ģitāras ieraksts,
- Klavieru ieraksts,
- Vokāla ieraksts,
- Specifisku terminu skaidrojums: Impendance, feedback, proximity effect,
- Komutācijas analogā signāla pārraidei un elektroinstalācijas,
- Studijas aprīkojuma skalu saskaņošana.

7. nodarbība. Skaņas apstrāde:

- Kompresijas jēdziens,
- Kompresoru tipi,
- Kompresoru izmantošanas mērķi,
- Kompresora pamatuzstādījumi: threhold, ratio, attack, release, sustain,
- Kompresora grafiskā interpretācija,
- Jēdziena "Limiter" skaidrojums un darbības princips,
- Jēdziena "Gate" skaidrojums un darbības princips,
- Jēdziena "Expander" skaidrojums un darbības princips,
- Frekvenču filtra jēdziens,
- Ekvalaizera darbības principi,
- Ekvalaizeru veidi,
- Ekvalaizera izmantošanas mērķi,
- Dažādas ekvalizācijas iespējas,
- Frekvences, par kurām jāatceras,
- Dažādu skaņas avotu ekvalizācija,
- Daudzjoslu kompresors,
- Grūtības ar kādām, iespējams, saskarties skaņas kompresēšanas un ekvalaizācijas gaitā.

8. nodarbība. Skaņas efekti:

- Time-based effects: delay, reverberation, chours - efektu vēsture, pamatuztādījumi, izmantojuma mērķi un metodes,
- Skaņas sagrozīšana (distortion),
- Fāzu transformācijas,
- Vokoders ( vocoder ).

9. nodarbība. Virtuālie instrumenti:

- Skaņas sintēze,
- Sintezatora darbības pamatprincipi un pamatuzstādījumi,
- Sempleri un semplēšana,
- Sempla tempa noteikšana,
- Drum machine, jeb virtuālās bungas,
- Skaņas dizaina jēdziens,
- Virtuālo instrumentu uzstādīšana un MIDI izmantošana,
- "Reason" un citi virtuālie instrumenti.

10. nodarbība. Mikss un mikseri:

- Miksera konsoles tipi,
- "Digital Audio Workstation" pamatelementi un uzstādījumi,
- Signāla maršrutizācija,
- Signāla monitorings,
- Grupas,
- Skaņas avotu vizuālais izkārtojums miksā,
- Vizauālo efektu un apstrādes interpretācija,
- Citas miksēšanas tehnikas,
- Kvalitatīva miksa kritēriji,
- Māsteringa mērķi un metodes,
- Skaņderba sagatavošana māsteringam,
- Iespējamās grūtības, veicot māsteringu mājas studijā.

11. nodarbība. Darbs ar vokālu:

- Kompresora izmantošana un vokāla apstrādē,
- Vokāla ekvalizācija,
- Darbs ar ritmu (wrap),
- Skaņas augstuma korekcija (pitch),
- Melodyne, Waves Tune un Auto Tune izmantošana vokāla apstrādē,
- Vokāla skanējuma īpatnības dažādos mūzikas žanros.

12. Praktiskā nodarbība Nr.1. Skaņas ieraksts:

- Aparatūras uztādīšana,
- Dažādu mikrofonu tipu, priekšpastiprinātāju un citu līdzekļu izmantošana skaņas ierakstā,
- Psiholoģijas pamati darbā ar mūziķiem.

13. Praktiskā nodarbība Nr. 2. Darbs ar vokālu:

- Vokālo partiju rediģēšanas specifika,
- Vokāla apstrāde,
- Mākslinieciskie paņēmieni.

14. Praktiskā nodarbība Nr. 3. Rediģēšana, miksēšana un kompozīcijas māsterings:

- Dažāda programmnodrošinājuma iespējas audiomateriāla rediģēšanai,
- Praktiski paņēnieni skaņas celiņu miksēšanā,
- Skaņas efektu un apstrādes pielietošana, lai sasniegtu vēlamo skanējuma rezultātu,
- Kompozīcijas sagatavošana publikācijai (māsterings).

15. nodarbība. Noslēguma projektu aizstāvēšana. Jautājumi un apspriede.

Kopējais kursa ilgums: 30 stundas (semināri: 24 stundas, praktiskās nodarbības: 6 stundas)

Cena ir norādīta par vienu nodarbības stundu.

Skaņu režijas pamatiSkaņu režijas pamati
reģistrēties